چرا لب های من خارش دارند؟

احساس خارش روی لب های شما می تواند به طور ناگهانی رخ دهد و بسیار ناراحت کننده باشد. در بیشتر مواقع، خارش لب‌ها مربوط به تماس یا حساسیت فصلی است. گاهی اوقات، خارش لب ها یکی از علائم دیگر بیماری های کمتر شایع است. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چه چیزی می تواند باعث خارش لب شما شود.

علت خارش لب چیست؟

کیلیت تماسی آلرژیک

کیلیت تماسی آلرژیک اصطلاحی است برای خارش یا ملتهب لب ها که در اثر قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ایجاد می شود. لوازم آرایشی لب، ضدآفتاب ها، خمیردندان ها، دهانشویه ها و داروها همگی می توانند لب های شما را به این نوع واکنش نشان دهند. غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده، عطرها یا طعم دهنده های مصنوعی هستند نیز مقصر رایج هستند.

این حالت باعث می شود لب های شما متورم به نظر برسند و لکه هایی از پوسته پوسته پوسته یا خارش دار روی لب های شما ایجاد می کند. این وضعیت موقتی است و باید ظرف 24 ساعت پس از تماس با آلرژی برطرف شود.

کیلیت ناشی از دارو

برخی از داروهای تجویزی وجود دارند که به عنوان یک عارضه جانبی باعث خارش لب می شوند. درمان‌های رتینوئیدی (ایزوترتینوئین، آسیترتین، آلی‌ترتینوئین) دارای این عارضه جانبی هستند. آنها همچنین می توانند لب های شما را ترک بخورند و خونریزی کنند. آلرژی به آنتی بیوتیک های مبتنی بر پنی سیلین، مانند آموکسی سیلین، نیز می تواند باعث ایجاد احساس خارش در لب های شما شود.

کیلیت تروماتیک

این نوع التهاب لب به دلیل تحریک بیش از حد پوست حساس لب های شما ایجاد می شود. عاداتی مانند لیسیدن لب و گاز گرفتن لب‌ها می‌تواند باعث تورم لب‌ها و احساس خارش شود. اگر بتوانید رفتاری را که باعث تحریک لب‌هایتان می‌شود متوقف کنید، از بین می‌رود، اما تا زمانی که لب‌هایتان تحریک می‌شوند، ممکن است این وضعیت عود کند. این عارضه بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود.

کیلیت ناشی از آب و هوا

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع التهاب لب از قرار گرفتن لب های شما در معرض گرمای شدید، باد یا دمای سرد برای مدت طولانی ایجاد می شود. این وضعیت بیشتر در افرادی که در آب و هوای زندگی می کنند که دمای شدید در آن اتفاق می افتد و در افرادی که در خارج از خانه کار می کنند رخ می دهد. این وضعیت اغلب با ترک خوردن یا خونریزی لب ها همراه است.

عفونت ها

برخی از عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی وجود دارند که می توانند باعث خارش لب شما شوند. ویروس هرپس سیمپلکس ، رشد بیش از حد کاندیدا و عفونت های استرپتوکوک ( استرپتوکوک گروه A ) و استاف ( استافیلوکوک گروه A ) همگی از علل شایع خارش و ناراحتی لب ها هستند. در صورت عفونت، پس از از بین رفتن سایر علائم عفونت، لب های شما باید دوباره احساس طبیعی داشته باشند. در برخی موارد ممکن است برای کنترل عفونت نیاز به آنتی بیوتیک باشد.

علل دیگر

سایر علل علائم خارش لب عبارتند از:

  • لوپوس
  • کهیرهای مزمن (کهیرهایی که به طور مکرر رخ می دهند و بیش از شش هفته طول می کشند)
  • موهای زائد در اثر اصلاح ( فولیکولیت )
  • کمبود مواد مغذی
  • سندرم ملکرسون – روزنتال (یک بیماری نادر که باعث فلج صورت می شود)

لب های خشک و خارش دار

شما می توانید یکی را بدون دیگری تجربه کنید، اما گاهی اوقات ممکن است لب های شما به دلیل خشکی به سادگی احساس خارش کنید. لب هایی که به دلیل عوامل محیطی خشک شده اند ممکن است شروع به احساس خارش کنند. پوستی که خشک شده است سد ضعیف تری دارد. این می تواند باعث شود لب های شما تحریک شده و قرمز یا ملتهب به نظر برسند، یا به شما میل به خاراندن بدهد.

خشکی لب‌ها معمولاً نشانه یا علامت چیزی غیر از محیط اطراف شما مانند گرمای بیش از حد یا آب و هوای خشک نیست. اما لب هایی که خارش دارند می تواند نشانه چیز دیگری باشد. اگرچه این دو علامت اغلب به هم مرتبط هستند، مهم است که بتوانیم تفاوت را تعیین کنیم.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • بثورات ناگهانی که از لب های شما در بقیه قسمت های صورت شما پخش می شود
  • خونریزی بی وقفه روی لب های شما
  • مشکل در تنفس
  • لب هایی که به سرعت متورم می شوند

اگر علائم دائمی خارش لب‌ها را دارید، به خصوص اگر علائم شما همراه با لب‌های ترک خورده یا خونریزی باشد، باید با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید. هنگام صحبت درباره علائم خود، مطمئن شوید که در مورد داروهایی که مصرف می کنید و لوازم آرایشی که اخیرا استفاده کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد تا هرگونه واکنش آلرژیک به محصولات یا غذا را رد کند. آزمایش خون می‌تواند به شما بگوید که آیا چیزی که تجربه می‌کنید کیلیت تماسی آلرژیک است یا خیر. پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش کشت یا سواب انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا عفونت دارید یا رشد بیش از حد کاندیدا دارید.

خارش لب چگونه درمان می شود؟

درمان خارش لب بستگی به علت آن دارد. اگر پزشک مشکوک به عفونت باشد، ممکن است دارو تجویز کند. آنتی بیوتیک های خوراکی و کرم های ضد قارچ ممکن است به کاهش خارش لب های شما کمک کنند. در صورت بروز واکنش آلرژیک، یک آنتی هیستامین موضعی یا خوراکی ممکن است خارش و کهیر را برطرف کند.

لب‌هایی که خارش دارند و خشک می‌شوند ممکن است نیاز به یک مرطوب‌کننده داشته باشند تا مانع بین لب‌ها و هوا در زمانی که پوست شما بهبود می‌یابد مسدود شود. پزشک شما می تواند یک محصول ضد حساسیت، عطر و مواد شیمیایی را توصیه کند که می توانید روزانه از آن برای محافظت از لب های خود در برابر شرایط خشک و آب و هوای سخت استفاده کنید.

هر دارویی که مصرف می کنید را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید تا ببینید که آیا می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خارش لب شود.

چگونه از خارش لب جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از تکرار خارش لب، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

از لب های خود محافظت کنید

در تمام طول سال، لب های خود را با یک بالم لب دارویی حاوی ضد آفتاب محافظت کنید. کلینیک مایو توصیه می‌کند وقتی بیرون می‌روید در دمای انجماد دهان خود را با روسری بپوشانید تا از لب‌هایتان در برابر هوای سرد محافظت کنید. محصولات بدون طعم، بدون عطر و ضد حساسیت را انتخاب کنید که از لب های شما محافظت می کند بدون اینکه پوست شما را در معرض مواد شیمیایی قرار دهد.

عادات خود را تغییر دهید

تمام تلاش خود را بکنید تا از لیسیدن لب هایتان جلوگیری کنید. در حالی که ممکن است به نظر برسد که لیسیدن لب‌هایتان باعث آبرسانی به این ناحیه می‌شود، اما در واقع باعث می‌شود لب‌هایتان حتی خشک‌تر از قبل شوند. همچنین ممکن است بخواهید رژیم مراقبت از پوست و آرایش روزانه خود را تغییر دهید تا از قرار گرفتن دهان در معرض موادی که رطوبت را از بین می برند محدود کنید. و مراقب نحوه تنفس خود نیز باشید. نفس کشیدن از دهان به جای بینی می تواند لب های شما را خشک کند.

هیدراته بمانید

دریافت آب کافی به حدود 100 دلیل برای سلامتی شما مهم است. این دلیل شماره 101 را در نظر بگیرید. نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از مرطوب کننده در خانه در طول ماه های زمستان می تواند آبرسانی مناسب را به پوست شما بازگرداند و لب های شما را از ترک خوردن و خارش جلوگیری کند.

بردن

خارش لب ها معمولاً علامت خوش خیم داشتن پوست خشک و خارش دار در اطراف دهان است. این علامت به خودی خود و گاهی بدون هیچ درمانی برطرف می شود. مواردی وجود دارد که خارش لب‌ها می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت سلامتی عمیق‌تر باشد، بنابراین به علائم دیگری که ممکن است همراه با خارش لب‌ها رخ دهد توجه کنید.

منبع: healthline

بیان دیدگاه