عوارض جانبی دوز دوم شینگریکس (واکسن زونا)

Shingrix یک واکسن تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) است که به پیشگیری از زونا ، عفونت ناشی از فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر، در بزرگسالان 50 ساله و بالاتر کمک می کند.

افراد ویروس را از طریق قرار گرفتن در معرض آبله مرغان، جایی که در سیستم عصبی نهفته باقی می‌ماند، منقبض می‌شوند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی واکسن شینگریکس را در دو دوز تجویز می کنند که دوز دوم 2 تا 6 ماه پس از اولین دوز تزریق می شود.

مانند هر واکسن دیگری، عوارض جانبی احتمالی وجود دارد . با این حال، برخی از عوارض جانبی ممکن است پس از دریافت دوز دوم شایع تر باشد، مانند:

  • درد عضلانی
  • لرز
  • خستگی
  • سردرد

در این مقاله تمام پتانسیل ها را بررسی می کنیم اثرات جانبی  شینگریکس ما همچنین چگونگی کاهش علائم و زمان درخواست کمک پزشکی را بررسی می کنیم.

درد در محل تزریق

درد در محل تزریق یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از واکسن ها از جمله شینگریکس است. این درد به طور کلی خفیف است، اما می تواند مانند هر چیزی از ناراحتی خفیف تا کبودی عمیق باشد. در برخی موارد، درد محل تزریق می تواند به اندازه ای شدید باشد که حرکت بازو را محدود کند.

برای کاهش این ناراحتی، می توانید بسته های سرد را به مدت 20 دقیقه هر بار روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

اگر اینها موثر نباشند، داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) ممکن است کمک کنند. با این حال، اگر درد محل تزریق شدید است یا بیش از 2 تا 3 روز طول می کشد، با پزشک خود پیگیری کنید.

قرمزی در محل تزریق

قرمزی در محل تزریق و اطراف آن شایع است و ممکن است بلافاصله یا چند روز پس از دریافت شینگریکس ظاهر شود. این قرمزی معمولاً به دلیل پاسخ موضعی سیستم ایمنی ایجاد می شود که نباید باعث نگرانی بیشتر شود.

قرمزی بازو باید ظرف چند روز پس از دریافت واکسن از بین برود. با این حال، اگر قرمزی همراه با راش یا درد شدید را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

تورم در اطراف محل تزریق

تورم در اطراف محل تزریق یکی دیگر از عوارض جانبی شایع شینگریکس است. مانند درد و قرمزی، تورم جزئی معمولاً می تواند ناشی از پاسخ موضعی سیستم ایمنی باشد که لزوماً خطرناک نیست.

برای کاهش قرمزی و تورم می توانید کرم هیدروکورتیزون را روی یا اطراف محل تزریق بمالید. با این حال، اگر تورم شدیدی را تجربه کردید که از بین نمی‌رود، یا تورم با سایر علائم واکنش آلرژیک همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست در نزدیکی محل تزریق

خارش پوست ، که خارش نیز نامیده می شود، می تواند به طور بالقوه در نزدیکی محل تزریق پس از دریافت شینگریکس ایجاد شود. خارش، تورم و قرمزی معمولاً دلیل بزرگی برای نگرانی نیستند، زیرا اغلب با هم به عنوان یک واکنش موضعی رخ می دهند.

استفاده از ژل بنادریل (یا اسپری) یا کرم هیدروکورتیزون در اطراف ناحیه تزریق می تواند به کاهش خارش، تورم یا قرمزی پوست کمک کند. اگر خارش بدتر شد یا از محل تزریق خارج شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

تب و احساس ضعف

تب یکی از شایع ترین عوارض جانبی بسیاری از واکسن ها از جمله شینگریکس است. این علامت اغلب با سایر احساس‌های بی‌حالی مانند دردهای عضلانی، لرز و سردرد همراه است. تب نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن وظیفه خود را برای پاسخ دادن به واکسن انجام می دهد.

ایبوپروفن، استامینوفن و سایر داروهای کاهش دهنده تب OTC می توانند به جلوگیری از تب و بسیاری از علائم همراه کمک کنند. با این حال، اگر تب شدید 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) یا بالاتر داشتید ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درد عضلانی

درد عضلانی که به عنوان میالژیا نیز شناخته می شود، یکی دیگر از عوارض جانبی رایج بیشتر واکسن ها از جمله شینگریکس است. این علامت پس از دریافت دوز دوم شایع تر است، زیرا بدن همچنان به ایجاد ایمنی قوی تر در برابر ویروس ادامه می دهد.

برای کمک به کاهش درد عضلانی می توانید از داروهای OTC استفاده کنید. این علامت عموماً در چند روز اول پس از واکسن به اوج خود می رسد و با کاهش سیستم ایمنی بدن از بین می رود.

درد مفاصل

درد مفاصل که آرترالژی نیز نامیده می شود، یک عارضه جانبی بالقوه شینگریکس است که معمولاً با درد عضلانی رخ می دهد. این نوع درد بعد از واکسن معمولاً به دلیل افزایش موقت التهاب است که می تواند مایع اطراف مفاصل را تحت تأثیر قرار دهد.

مانند درد عضلانی، مصرف مسکن OTC می تواند به کاهش درد مفاصل ناشی از واکسن کمک کند. با این حال، از پزشک بخواهید که هر درد مفصلی یا عضلانی را که ظرف چند روز از بین نمی‌رود، بررسی کند.

لرز

لرز و درد عضلانی می توانند با هم به عنوان یک عارضه جانبی واکسن شینگریکس رخ دهند. مانند درد عضلانی، لرز بدن پس از دوز دوم به دلیل افزایش پاسخ سیستم ایمنی به واکسن، شایع‌تر است.

پوشیدن لباس‌های گرم و پتو، افزایش دمای اتاق و حتی گرفتن حمام یا دوش آب گرم می‌تواند به کاهش لرز و درد بدن کمک کند. این علامت باید طی 2 تا 3 روز پس از دریافت واکسن ناپدید شود.

خستگی

خستگی یکی از عوارض جانبی رایج دوز دوم شینگریکس است که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این علامت اغلب پس از واکسیناسیون زمانی که بدن انرژی اضافی برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن اعمال می کند، رخ می دهد.

استراحت در طول روز، داشتن خواب اضافی و اطمینان از اینکه بیش از حد به خودتان فشار نیاورید، می تواند به کاهش سطح خستگی کمک کند. سطح انرژی معمولاً باید طی چند روز پس از استراحت کافی، هیدراتاسیون و تغذیه به حالت عادی بازگردد.

سردرد

سردرد یکی دیگر از عوارض جانبی رایج از دوز دوم شینگریکس است که اغلب همراه با تب رخ می دهد. افرادی که اغلب در هنگام بیماری دچار سردرد یا حملات میگرنی می شوند، ممکن است پس از واکسیناسیون مستعد ابتلا به سردرد شوند.

داروهای ضد درد OTC و آب و خواب کافی می توانند به تسکین علائم سردرد کمک کنند. با این حال، اگر سردرد یا سر درد را تجربه کرده اید که بدون دارو بدتر می شود یا ادامه می یابد، با پزشک خود تماس بگیرید.

سرگیجه

سرگیجه یک عارضه جانبی بالقوه واکسن شینگریکس است که اغلب با علائم دیگری مانند تب و سردرد همراه است. التهاب در سیستم حسی یکی از علل شایع سرگیجه پس از دریافت واکسن است.

دراز کشیدن و استراحت زمانی که احساس سرگیجه می کنید می تواند به کاهش این علامت کمک کند. اگر نمی‌توانید بدون احساس سرگیجه حرکت کنید یا مکرراً دچار سرگیجه شده‌اید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

ناراحتی دستگاه گوارش

تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم همگی از عوارض جانبی واکسن شینگریکس هستند. عوارض جانبی گوارشی – به ویژه حالت تهوع یا ناراحتی معده – معمولاً با سایر عوارض جانبی مانند تب، سردرد و سرگیجه همراه است.

خوردن یک رژیم غذایی ملایم و هیدراته ماندن دو مورد از مهم ترین گام ها برای کاهش ناراحتی های دستگاه گوارش است . با این حال، اگر استفراغ یا اسهال را تجربه می کنید که از بین نمی رود، یا درد شکم شما بدتر می شود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید

اگرچه عوارض جانبی جدی واکسن شینگریکس نادر است، اما ممکن است رخ دهد. علائم واکنش آلرژیک شدید به واکسن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کندوها
  • تورم صورت
  • تورم گلو
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • ضعف

اگر پس از دریافت واکسن شینگریکس هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی باید واکسن شینگریکس را دریافت کنند و نباید؟

افراد مسن اغلب بیشتر مستعد ابتلا به زونا و عوارض طولانی مدت آن هستند، بنابراین شینگریکس برای بزرگسالان 50 سال و بالاتر در نظر گرفته شده است. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، باید Shingrix دریافت کنید اگر:

  • سالم هستند
  • یک واکسن قبلی برای زونا داشت
  • مطمئن نیستید که قبلاً آبله مرغان داشته اید یا خیر

متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند شینگریکس را برای هرکسی که در گذشته زونا یا آبله مرغان داشته اند، از جمله کسانی که مطمئن نیستند قبلاً آبله مرغان داشته اند، تجویز کنند.

چه کسی نباید Shringrix را دریافت کند

اگرچه واکسن‌ها برای اطمینان از ایمن بودن، آزمایش‌های ایمنی دقیقی را پشت سر می‌گذارند، اما برای همه مناسب نیستند. شما نباید Shingrix را دریافت کنید اگر:

  • عفونت زونا فعال داشته باشد
  • بیماری شدید یا تب 101.3 درجه فارنهایت (38.5 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • واکنش آلرژیک شدید نسبت به شینگریکس یا هر عنصر موجود در واکسن داشته اند
  • بر اساس آزمایش خون انجام شده به دلایل دیگر نسبت به واریسلا مصونیت ندارند
  • باردار یا شیرده هستند

اگر در حال حاضر زونا، بیماری جدی دیگر یا تب 101.3 درجه فارنهایت (38.5 درجه سانتیگراد) دارید، برای دریافت واکسن شینگریکس تا رفع این مشکلات صبر کنید.

بردن

شینگریکس یک واکسن دو دوز است که به پیشگیری از زونا در بزرگسالان 50 سال و بالاتر کمک می کند.

هر دو دوز شینگریکس می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما درد عضلانی، لرز، خستگی و سردرد پس از دوز دوم شایع تر است.

عوارض جانبی دوز دوم شینگریکس معمولاً خفیف است و نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بکشد.

اگر شینگریکس دریافت کرده اید و عوارض جانبی دارید که بدتر شده یا ظرف چند روز از بین نمی روند، برای پیگیری با پزشک خود قرار ملاقات رزرو کنید.

منبع: healthline

بیان دیدگاه