نیش گال: آیا من گاز گرفته شده ام؟ تسکین گزش مزاحم

گال چیست؟

گال توسط کنه هایی ایجاد می شود که در زیر لایه بالایی پوست انسان حفر می کنند و از خون تغذیه می کنند و تخم می گذارند. گال به شدت خارش دارد و باعث ایجاد خطوط خاکستری روی پوست شما به همراه برجستگی های قرمز می شود.

کنه گال از طریق تماس پوست به پوست با فرد مبتلا یا از طریق تماس طولانی با لباس، ملافه یا حوله فرد مبتلا منتقل می شود.

افراد از هر طبقه یا نژادی ممکن است به گال مبتلا شوند و این بیماری در جاهایی که شرایط زندگی شلوغ است رایج است. درمان گال ممکن است دشوار باشد.

گال چه شکلی است

گال توسط کنه معروف به Sarcoptes scabiei ایجاد می شود. این کنه ها به قدری ریز هستند که با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. هنگامی که با میکروسکوپ مشاهده می شود، می بینید که آنها دارای بدنی گرد و هشت پا هستند.

نحوه تشخیص گال

شما نمی توانید گال را ببینید، بنابراین باید آنها را با بثوراتی که ایجاد می کنند شناسایی کنید. در اینجا چند شاخص کلیدی وجود دارد:

  • شایع ترین علائم گال، جوش و خارش شدید است که در شب بدتر می شود.
  • بثورات گال مانند تاول ها یا جوش ها هستند: برآمدگی های صورتی و برجسته با بالای شفاف پر از مایع. گاهی پشت سر هم ظاهر می شوند.
  • گال همچنین می تواند خطوط خاکستری روی پوست شما همراه با برجستگی های قرمز ایجاد کند.
  • پوست شما ممکن است دارای لکه های قرمز و پوسته پوسته باشد.
  • کنه های گال به کل بدن حمله می کنند، اما پوست اطراف دست ها و پاها را دوست دارند.

گال شبیه بثورات ناشی از موارد زیر است:

  • درماتیت
  • سیفلیس
  • پیچک سمی
  • سایر انگل ها مانند کک

خلاص شدن از شر گال

درمان معمولاً یک داروی موضعی است که توسط پزشک تجویز می شود.

برای کمک به تسکین برخی از علائم آزاردهنده مرتبط با گال، پزشک ممکن است داروهای بیشتری را برای کنترل خارش و تورم تجویز کند.

خارش ممکن است برای هفته ها ادامه یابد، حتی اگر اولین استفاده از دارو موثر باشد. مطمئن شوید که به دنبال مسیرهای جدید یا دست اندازها هستید. این علائم ممکن است نشانه‌ای از نیاز به درمان دوم باشد.

هر فردی که در معرض گال قرار دارد باید تحت درمان قرار گیرد.

درمان های خانگی

بسیاری از درمان های طبیعی برای کمک به تسکین علائم گال در دسترس هستند، از جمله:

  • روغن درخت چای
  • چریش
  • آلوئه ورا
  • فلفل هندی
  • روغن گل میخک

روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند بثورات پوستی شما را درمان کند و به توقف خارش کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که در مبارزه با تخم گال در عمق پوست شما موثر نیست.

مقدار کمی روغن درخت چای را به یک بطری آبپاش اضافه کنید و آن را روی ملحفه و ملحفه های تخت خود اسپری کنید.

چریش

گیاه چریش التهاب و درد را کاهش می دهد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. چریش به صورت روغن موجود است و در صابون ها و کرم ها نیز یافت می شود.

آلوئه ورا

یک مطالعه کوچک نشان داد که ژل آلوئه ورا در مبارزه با گال به خوبی داروهای تجویزی قوی است. اگر ژل آلوئه ورا را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که ژل آلوئه ورا خالص بدون افزودنی خریداری کنید.

فلفل هندی

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد فلفل هندی می تواند کنه های گال را از بین ببرد. اما هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، می تواند درد و خارش را کاهش دهد.

همیشه باید قبل از استفاده از محصولات ساخته شده با فلفل کاین یا جزء کپسایسین، تست چسب پوستی را انجام دهید.

روغن میخک و سایر روغنهای ضروری

روغن میخک یک حشره کش است و نشان داده شده است که کنه های گال گرفته شده از خرگوش و خوک را از بین می برد.

تحقیقات بیشتر و مطالعات انسانی مورد نیاز است، اما روغن‌های ضروری دیگر نیز ممکن است پتانسیل درمان گال را داشته باشند. مواردی که می توانید امتحان کنید شامل اسطوخودوس، آویشن و جوز هندی است.

افرادی که باردار هستند، در دوران شیردهی قرار دارند، یا از دیگر مشکلات سلامتی دارند، باید قبل از امتحان هر یک از این درمان های خانگی با پزشک خود مشورت کنند.

گال چگونه رشد می کند

تخم گال زیر پوست گذاشته می شود و پس از حدود چهار روز به لارو تبدیل می شود. تا چهار روز دیگر کنه ها بالغ شده و آماده تخم گذاری نسل بعدی می شوند. این چرخه تا زمانی که با درمان پزشکی متوقف شود ادامه می یابد.

گال می تواند چندین هفته قبل از اینکه سیستم ایمنی بدن شما واکنش آلرژیک داشته باشد و علائم ظاهر شود، روی پوست شما زنده و رشد کند.

کنه های گال روی حیوانات زندگی نمی کنند. آنها می خزند و قادر به پریدن یا پرواز نیستند. کنه گال نمی تواند بیش از سه روز دور از میزبان انسان زندگی کند، اما می تواند یک تا دو ماه با میزبان زنده بماند.

آیا ساس باعث گال می شود؟

ساس نمی تواند باعث ایجاد گال شود، زیرا گال مخصوص کنه Sarcoptes scabiei است. کنه گال برای تغذیه و تولید مثل باید در پوست انسان زندگی کند. ساس در پوست انسان زندگی نمی کند. آنها از خون انسان یا حیوانات تغذیه می کنند و بیشتر در شب فعال هستند.

علاوه بر این، کنه های گال عموما کوچکتر از ساس هستند. هنگامی که به طور کامل رشد می کند، هر کنه بزرگتر از اندازه نقطه یک سنجاق نیست. ساس ها حشرات قرمز مایل به قهوه ای بیضی شکل با شش پا هستند. اندازه آنها می تواند به اندازه 1 تا 7 میلی متر باشد – و بنابراین برای چشم انسان قابل مشاهده است.

وقتی گال شدید است

تصور صرف میزبانی از خانواده کنه های گال ناخوشایند است. البته باید توجه داشت که کنه گال بیماری را منتقل نمی کند. با این حال، خاراندن گسترده می تواند باعث عفونت ثانویه مانند زرد زخم شود.

در موارد نادر، گال نروژی یا پوسته ای می تواند ایجاد شود. معمولاً این نوع شدیدتر فقط در نتیجه ضعف سیستم ایمنی یا زمانی که آلودگی گال برای ماه ها یا سال ها درمان نشود رخ می دهد.

بیان دیدگاه