آشنایی با هیپرپلازی سباسه

هیپرپلازی سباسه چیست؟

غدد چربی به فولیکول های مو در سراسر بدن شما متصل هستند. آنها سبوم را روی سطح پوست شما آزاد می کنند. سبوم ترکیبی از چربی ها و بقایای سلولی است که لایه ای کمی چرب روی پوست شما ایجاد می کند. این کمک می کند تا پوست شما انعطاف پذیر و هیدراته بماند.

هیپرپلازی سباسه زمانی رخ می دهد که غدد سباسه با سبوم به دام افتاده بزرگ شوند. این کار باعث ایجاد برجستگی های براق روی پوست به خصوص صورت می شود. برجستگی ها بی ضرر هستند، اما برخی افراد به دلایل زیبایی دوست دارند آنها را درمان کنند.

هیپرپلازی سباسه به چه صورت است؟

هیپرپلازی سباسه باعث ایجاد برجستگی های زرد یا گوشتی بر روی پوست می شود. این برجستگی ها براق هستند و معمولاً روی صورت به خصوص پیشانی و بینی هستند. آنها همچنین کوچک هستند، معمولاً بین 2 تا 4 میلی متر عرض و بدون درد هستند.

گاهی اوقات افراد هیپرپلازی سباسه را با کارسینوم سلول بازال اشتباه می کنند که شبیه به نظر می رسد. برجستگی های ناشی از کارسینوم سلول بازال معمولا قرمز یا صورتی و بسیار بزرگتر از هیپرپلازی سباسه است. پزشک شما می‌تواند بیوپسی از برآمدگی را انجام دهد تا تأیید کند که آیا هیپرپلازی سباسه دارید یا کارسینوم سلول بازال.

چه چیزی باعث هیپرپلازی سباسه می شود؟

هیپرپلازی سباسه بیشتر در افراد میانسال یا مسن دیده می شود. افرادی که پوست روشن دارند – به ویژه افرادی که زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفته اند – بیشتر به آن مبتلا می شوند.

احتمالاً یک جزء ژنتیکی نیز وجود دارد. هیپرپلازی سباسه اغلب در افرادی با سابقه خانوادگی آن اتفاق می افتد. علاوه بر این، افراد مبتلا به سندرم Muir-Torre، یک اختلال ژنتیکی نادر که خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد، اغلب دچار هیپرپلازی چربی می شوند.

در حالی که هیپرپلازی سباسه تقریباً همیشه بی ضرر است، می تواند نشانه ای از تومور در افراد مبتلا به سندرم Muir-Torre باشد.

افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی سیکلوسپورین (Sandimmune) استفاده می کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به هیپرپلازی سباسه هستند.

چگونه از شر هیپرپلازی چربی خلاص شوم؟

هیپرپلازی سباسه نیازی به درمان ندارد مگر اینکه برجستگی ها شما را آزار دهند.

برای خلاص شدن از هیپرپلازی سباسه، غدد چربی آسیب دیده باید برداشته شوند. برای برداشتن کامل غدد ممکن است مجبور شوید بیش از یک بار تحت درمان قرار بگیرید. چندین گزینه برای برداشتن غدد یا کنترل تجمع سبوم وجود دارد:

  • سوزن الکتریکی : یک سوزن با بار الکتریکی، برآمدگی را گرم و تبخیر می کند. این یک دلمه را تشکیل می دهد که در نهایت می افتد. همچنین ممکن است کمی تغییر رنگ در ناحیه آسیب دیده ایجاد کند.
  • لیزر درمانی: یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند از لیزر برای صاف کردن لایه بالایی پوست و حذف سبوم به دام افتاده استفاده کند.
  • کرایوتراپی : یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند برجستگی ها را منجمد کند و باعث شود که به راحتی از روی پوست شما بیفتند. این گزینه همچنین می تواند باعث تغییر رنگ شود.
  • رتینول: هنگامی که روی پوست استفاده می شود، این فرم از ویتامین A می تواند به کاهش یا جلوگیری از گرفتگی غدد چربی شما کمک کند. شما می توانید رتینول با غلظت کم را بدون نسخه دریافت کنید، اما این دارو به عنوان یک داروی تجویزی به نام ایزوترتینوئین (Myorisan، Claravis، Absorica) برای درمان موارد شدید یا گسترده موثرتر است. رتینول باید حدود دو هفته استفاده شود تا اثر کند. هیپرپلازی سباسه معمولاً حدود یک ماه پس از توقف درمان عود می کند.
  • داروهای ضد آندروژن: به نظر می رسد سطوح بالاتر تستوسترون یکی از دلایل احتمالی هیپرپلازی سباسه باشد.داروهای تجویزی آنتی آندروژن تستوسترون را کاهش می دهند و آخرین راه درمان فقط برای زنان هستند.
  • کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم یا پارچه شستشوی آغشته به آب گرم روی برجستگی ها می تواند به حل شدن تجمع کمک کند. در حالی که این کار از هیپرپلازی چربی خلاص نمی‌شود، اما می‌تواند برجستگی‌ها را کوچک‌تر و کمتر به چشم بیاورد.

آیا می توانم از هیپرپلازی سباسه جلوگیری کنم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از هیپرپلازی چربی وجود ندارد، اما می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. شستن صورت با پاک کننده‌ای که دارای اسید سالیسیلیک یا سطوح کم رتینول است می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی غدد چربی شما کمک کند.

هیپرپلازی سباسه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است، بنابراین دوری از نور خورشید تا حد امکان می تواند به پیشگیری از آن کمک کند. زمانی که زیر نور آفتاب هستید، از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید و از کلاه برای محافظت از پوست سر و صورت خود استفاده کنید.

چشم انداز چیست؟

هیپرپلازی سباسه بی ضرر است، اما برجستگی هایی که ایجاد می کند می تواند برخی افراد را آزار دهد. اگر می خواهید برجستگی ها را از بین ببرید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در یافتن گزینه درمانی مناسب برای نوع پوستتان کمک کنند.

فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید چندین دوره درمان را انجام دهید تا نتایج را ببینید و زمانی که درمان متوقف شد، ممکن است برجستگی ها دوباره بازگردند.

منبع: healthline

بیان دیدگاه